REGULAMIN
KLUBU ŻEGLARSKIEGO „STERNIK”
przy Oddziale PTTK „Beskid Śląski” w Cieszynie
l ZASADY OGÓLNE
- Regulamin Klubu Żeglarskiego „Sternik” zwanego dalej Klubem określa cele i zadania oraz zasady działania Klubu, a także kompetencje i tryb pracy jego Władz.
- Klub pełni funkcję Komisji Turystyki Żeglarskiej.
- Klub nie posiada osobowości prawnej i działa w ramach osobowości prawnej Oddziału PTTK.
- Klub zrzesza członków PTTK:
- działających w sekcjach kół PTTK posiadających łodzie
- zgrupowanych w prywatnych maszoperiach – właścicieli łodzi
- indywidualnych żeglarzy, turystów
- Klub jest członkiem właściwego miejscowo Okręgowego Związku Żeglarskiego.
- Klub jest armatorem łodzi należących do oddziału PTTK „Beskid Śląski” w Cieszynie.
- Klub może używać pieczęci firmowej, podłużnej o następującej treści: Klub Żeglarski PTTK „STERNIK” Oddziału PTTK „Beskid Śląski w Cieszynie”
- Proporczyk Klubu ma kształt trójkąta równoramiennego o stosunku podstawy do długości wynoszącym 2:3, koloru niebieskiego z emblematem żaglówki w kole sterowym koloru białego, o wymiarach według załącznika nr 1.
lI CELE I ZADANIA KLUBU
- Celem Klubu jest:
- rozwijanie turystyki w tym turystyki żeglarskiej
- organizowanie imprez żeglarskich oraz uczestniczenie w imprezach żeglarsko-turystycznych, organizowanych przez inne ogniwa PTTK i organizacje żeglarskie
- ułatwianie swym członkom uprawiania turystyki żeglarskiej
- organizowanie ogólnego szkolenia żeglarskiego i turystycznego
- organizowanie wzajemnej pomocy w utrzymaniu sprzętu żeglarskiego i turystycznego
- propagowanie Żeglarskiej Odznaki Turystycznej, weryfikacja ŻOT
- organizowanie zebrań członków: roboczych, dyskusyjnych i towarzyskich
- Cele te Klub realizuje w oparciu o:
- pracę społeczną członków
- pomoc pracowników Oddziału PTTK i OZŻ
- fundusze Klubu
- sprzęt i bazy, których jest armatorem lub użytkownikiem oraz sprzętu będącego własnością lub w dyspozycji, sekcji kół PTTK i indywidualnych członków
III CZŁONKOWIE KLUBU
- Członkowie Klubu mogą uzyskać status członka:
- zwyczajnego
- honorowego
- wspierającego
- Członkiem zwyczajnym może zostać każdy członek zwyczajny PTTK, chcący uprawiać żeglarstwo, spełniający wymagania Regulaminu Klubu, który zapłaci wpisowe i roczną składkę. Członkostwo zwyczajne dokumentowane jest legitymacją członka PTTK z potwierdzeniem opłacenia składki członka zwyczajnego PTTK za dany rok.
- Godność Honorowego Członka Klubu nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu Klubu za szczególne zasługi dla żeglarstwa i Klubu.
- Członkiem wspierającym może zostać każda osoba fizyczna i prawna, która przyczyni się do znacznego zwiększenia możliwości działania Klubu. Godność tę nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu Klubu.
- Członkowie zwyczajni i honorowi mają prawo do:
- uczestnictwa w Walnych Zebraniach z pełnymi prawami wyborczymi
- korzystania z urządzeń, baz i sprzętu Klubu zgodnie z ich regulaminami
- używania proporczyka Klubu zgodnie z etykietą żeglarską i noszenia odznaki
- uczestniczenia we wszystkich imprezach i przedsięwzięciach Klubu
- wprowadzania na tereny zarządzane przez Klub osób towarzyszących na własną odpowiedzialność
- Członek wspierający ma prawo do:
- uczestniczenia w Walnych Zebraniach z głosem doradczym bez prawa wyborczego
- używania proporczyka Klubu zgodnie z etykietą żeglarską i noszenia odznaki
- uczestniczenia w imprezach i przedsięwzięciach Klubu na zasadach ogólnych
- wprowadzania na tereny zarządzane przez Klub osób towarzyszących na własną odpowiedzialność
- Członków honorowych i wspierających nie obejmuje obowiązek opłacania składek członkowskich i czynnego uprawiania żeglarstwa oraz przynależność do sekcji czy maszoperii.
- Członkowie zwyczajni, honorowi i wspierający tracą swoje prawa:
- a) odpowiednio w przypadku nie uiszczenia składek członkowskich za rok poprzedni Klubu i PTTK.
- b) z prawomocnego wyroku Sadu Koleżeńskiego PTTK i PZŻ
- c) uchwały Walnego Zebrania.
Ponowne uzyskanie tych praw może nastąpić po usunięciu przyczyny ich utraty.
- Składki członkowskie należy opłacać w terminach ustalonych przez Zarząd Klubu.
- Podstawowym obowiązkiem członków Klubu jest wspólne działanie zmierzające do realizacji zadań Klubu.
Członkowie Klubu są zobowiązani w szczególności do:
- przestrzegania postanowień niniejszego Regulaminu, Statutu PTTK i PZŻ, regulaminów przystani i innych wydanych przez władze Klubu i organizacje żeglarskie
- czynnego udziału w realizacji zadań Klubu, w tym wspólnych pracach klubowych
- podnoszenia swoich kwalifikacji żeglarskich i turystycznych
- przestrzegania etykiety żeglarskiej i prezentowania dobrej praktyki żeglarskiej
- wysokiej dbałości o sprzęt, urządzenia żeglarskie, niezależnie od tego czy są one bezpośrednią własnością Klubu, sekcji, maszoperii czy żeglarzy indywidualnych
- ochrony przyrody, zwłaszcza podczas uprawiania żeglarstwa oraz wspierania wysiłków innych, zmierzających w tym kierunku
- terminowego opłacania składek klubowych
- Za niestosowanie się do postanowień niniejszego regulaminu i postępowanie nie licujące z mianem żeglarza i turysty, Zarząd Klubu jest uprawniony do udzielenia członkom upomnienia, nagany lub wykluczenia członka zwyczajnego z Klubu, jak tez ewentualnie do skierowania jego sprawy do Sądu Koleżeńskiego PTTK lub PZŻ. W tym ostatnim przypadku członek Klubu do czasu uprawomocnienia się orzeczenia Sądu, zostaje zawieszony w prawach członkowskich. W przypadku członków honorowych oraz wspierających, o ich wykluczeniu z Klubu decyduje Walne Zebranie na wniosek Zarządu Klubu.
- Członkostwo w klubie ustaje:
- przez zgłoszenie Zarządowi swojego wystąpienia,
- wskutek wykluczenia przez Zarząd Klubu lub wykluczenia ze społeczności żeglarskiej przez władze PZŻ,
- przez skreślenie z listy członków decyzją Zarządu z powodu nie opłacenia składek klubowych i PTTK
IV WŁADZE KLUBU
- Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie Klubu
- Zarząd Klubu
- Komisja Rewizyjna Klubu.
- Władze Klubu pochodzą z wyboru i nie można łączyć funkcji we władzach Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Wybory do władz Klubu odbywają się w głosowaniu tajnym.
- Walne Zebranie członków jest najwyższą władzą Klubu i do jego kompetencji należy:
- wybór Komandora oraz członków Zarządu
- wybór członków Komisji Rewizyjnej
- uchwalanie programu działania Klubu
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i wydanych funduszy
- udzielanie absolutorium członkom ustępującego Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej
- uchwalanie Regulaminu Klubu
- nadawanie godności członka honorowego, wspierającego oraz podejmowanie uchwał o wygaśnięciu ich godności
- uchwalanie wniosku o rozwiązaniu Klubu
- podejmowanie uchwał w sprawach wymagających przejawu woli wszystkich członków
- Walne Zebranie jest ważne przy obecności co najmniej połowy członków zwyczajnych i honorowych
- Walne Zebranie może mieć charakter zebrania:
- zwyczajnego
- nadzwyczajnego
- Zwyczajne Walne Zebranie odbywa się w pierwszym kwartale każdego roku. Zwołuje je Zarząd Klubu, powiadamiając o tym członków, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym terminem, z podaniem porządku obrad i wskazaniem miejsca oraz możliwości wglądu do Sprawozdania Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu może być zwołane także w okresie trwania kadencji
- z inicjatywy Zarządu Klubu
- na wniosek Zarządu Oddziału
- na wniosek Komisji Rewizyjnej
- na wniosek, co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków Klub.
Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd Klubu w terminie 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Walne Zebranie jest ważne przy obecności, co najmniej połowy członków zwyczajnych i honorowych. W przypadkach szczególnie uzasadnionych na odstępstwo od tej zasady może wyrazić zgodę Zarząd Oddziału określając równocześnie swoją uchwałą wymóg prawomocności Walnego Zebrania Klubu.
- Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, a dotyczące zmian w niniejszym Regulaminie lub o rozwiązaniu Klubu wymagają 2/3 głosów członków zwyczajnych i honorowych obecnych na Zebraniu.
- Zarząd Klubu składa się z nie mniej niż 5 członków w tym z Komandora, Wicekomandora, Sekretarza i Skarbnika.
- Komisja Rewizyjna składa się z nie mniej niż 3 członków, w tym z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego i Sekretarza.
- Zarząd Klubu i Komisja Rewizyjna konstytuują się po wyborach, w trakcie przerwy, w obradach Walnego Zebrania na wspólnym pierwszym zebraniu. Każda z maszoperii lub sekcji żeglarskiej zrzeszona w Klubie może mieć tylko po jednym swoim przedstawicielu na funkcji Komandora i Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 2 lata.
- Uchwały Zarządu i Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków. Przy równej ilości głosów decyduje głos prowadzącego zebranie.
- Posiedzenie Zarządu zwołuje Komandor lub Wicekomandor, co najmniej raz na kwartał. Obrady winny być protokołowane.
- Korespondencję Zarządu podpisuje dwóch jego członków w tym Komandor lub Wicekomandor.
- Zarząd kieruje pracami Klubu i odpowiada za to przed Walnym Zebraniem.
Zarząd:
- realizuje działalność statutową i programową
- reprezentuje Klub na zewnątrz
- wyznacza przedstawicieli na narady komórek PZŻ i PTTK
- wykonuje uchwały Walnego Zebrania
- gospodaruje funduszami Klubu w granicach określonych przez Walne Zebranie i zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami
- wydaje regulaminy i instrukcje wewnętrzne oraz wydawnictwa klubowe
- przygotowuje na Wlane Zebranie wnioski o nadanie godności członka honorowego i wspierającego, ewentualnie o ich odebranie
- sporządza sprawozdania z działalności programowej, o sposobie wykorzystania oraz o aktualnym stanie finansów Klubu i z wykonania uchwał Walnego Zebrania
- zwołuje i organizuje Walne Zebranie przedstawiając odpowiednie sprawozdania
- przyjmuje i zwalnia członków Klubu oraz prowadzi ich ewidencje
- prowadzi dokumentację pracy i dokumentację finansową Klubu
- Zarząd Klubu może zostać zawieszony w działaniu przez Zarząd Oddziału PTTK „Beskid Śląski” w przypadku działalności niezgodnej ze statutem PTTK i niniejszym regulaminem, zaniechania działalności Klubu lub naruszenia zasad zarządzania finansami Klubu. Zarząd Oddziału powołuje w takim przypadku Zarząd Tymczasowy zobowiązany do usunięcia przyczyn zawieszenia, umożliwiając zwołanie Walnego Zebrania Klubu i wybory nowego Zarządu.
- Zebrania Zarządu Klubu są otwarte dla wszystkich członków Klubu bez prawa głosu decydującego chyba, że porządek zebrania stanowi o jego zamkniętym charakterze.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje Przewodniczący lub jego Zastępca wg potrzeb, lecz co najmniej raz w roku. Obrady winny być protokołowane.
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola działalności programowej, organizacyjnej, gospodarczej Klubu w tym szczególnie finansowej
- dokonywanie analizy i celowości działalności Zarządu oraz wydawanie zaleceń pokontrolnych
- składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu oraz wnioskowanie w sprawie absolutorium dla członków ustępującego Zarządu
- Komisja Rewizyjna działa według zasad określonych przez Główną Komisję Rewizyjną PTTK
- Korespondencję Komisji podpisuje dwóch jej członków w tym Przewodniczący lub jego Zastępca.
- Wszelkie zmiany w składzie Zarządu Klubu lub Komisji Rewizyjnej dokonane w toku kadencji wymagają akceptacji na najbliższym Walnym Zebraniu.
V MAJĄTEK I FUNDUSZE KLUBU
- Klub realizuje swoje zadania głownie w oparciu o środki finansowe uzyskane z:
- wpisowego i składek członkowskich
- wpływów uzyskanych przez Klub
- dotacji, darowizn i innych świadczeń
- dodatkowych składek przeznaczonych na działalność Klubu. Wysokość tych składek uchwala Walne Zebranie Klubu, które może upoważnić do tego także Zarząd Klubu.
- Funduszami zarządza Zarząd Klubu zgodnie z wytycznymi Walnego Zebrania, zasadami racjonalnego gospodarowania i w interesie członków Klubu w celu realizacji statutowych zadań Klubu.
- Składki członkowskie mogą być przeznaczone wyłącznie na finansowanie wydatków ogólnoklubowych, tj. kosztów zebrań, uroczystych spotkań żeglarskich, administracyjno-organizacyjnych i wydawniczych.
- W celu udokumentowania właściwego zarządzania majątkiem Klubu, Zarząd prowadzi wymaganą przepisami dokumentację i stosowaną ewidencję rzeczową sprzętu.
- Majątek Klubu jest majątkiem Oddziału i w przypadku rozwiązania Klubu przechodzi na rzecz Oddziału. O jego dalszym przeznaczeniu decyduje Zarząd Oddziału.
- Majątek przekazany w użytkowanie Klubowi, w przypadku rozwiązania Klubu, stanowi mienie przekazującego w użytkowanie.
- W przypadku wydzielenia się Klubu w samodzielny Oddział lub przejście do innego Oddziału, jego majątek zostaje przekazany przez Oddział macierzysty na zasadzie porozumienia stron.
Spory rozstrzyga Główny Sąd Koleżeński PTTK.
VI ROZWIĄZANIE KLUBU
- Rozwiązanie Klubu, uchwała Zarządu Oddziału może nastąpić w przypadku:
- a) zaniechani działalności
- b) spadku liczby członków poniżej liczby 10 przez okres 1-go roku
- c) wniosku uchwalonego przez Walne Zebranie Klubu większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej 2/3 członków Klubu uprawnionych do głosowania
- W przypadku rozwiązanie Klubu uchwałą Zarządu Oddziału, w przypadkach wymienionych, w pkt. 1 a, b likwidację aktywów i pasywów Klubu przeprowadza likwidator ustanowiony przez Zarząd Oddziału.
VII POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Klub za wiedzą Oddziału PTTK może należeć do innych organizacji o zbieżnych celach i programie działania.
- Wystąpienie z Klubu któregokolwiek z członków, sekcji czy Maszoperii nie daje im podstaw do roszczeń majątkowych wobec innych pozostających nadal w Klubie chyba, że inaczej stanowią wcześniej zawarte umowy.
- Interpretacja postanowień niniejszego Regulaminu Klubu należy do Zarządu Oddziału PTTK.
- Regulamin Klubu wchodzi w życie z datą uchwalenia przez Walne Zebranie po zatwierdzeniu przez Zarząd Oddziału PTTK „Beskid Śląski” w Cieszynie.
ZAŁĄCZNIK NR 1
Szkic wymiarowy proporczyka Klubu
Uchwalono na Wlanym Zebraniu Klubu w dniu 23.03.2005 r.
Zatwierdzono przez Zarząd Oddziału PTTK „Beskid Śląski” w Cieszynie
Uchwałą nr 2/2005 z dnia 13.04.2005
Sekretarz Zarządu Oddziału PTTK Wiceprezes Zarządu Oddziału PTTK
Maria Czyż Henryk Więzik